Powiatowy Konkurs Umiejętności i Wiedzy Matematycznej jest przeznaczony dla uczniów klas trzecich szkół podstawowych z terenu powiatu głogowskiego. Od roku organizujemy go w naszej szkole. Konkurs ten jest doskonałą formą sprawdzenia poziomu wiadomości i umiejętności uczniów uzdolnionych matematycznie i doskonałą zabawą. Oprócz celów dydaktycznych, w trakcie konkursu realizowane są również cele wychowawcze. Panuje wówczas przyjazna atmosfera i przestrzegane są zasady współzawodnictwa, przez co kształtowane są właściwe postawy społeczne.
ORGANIZATORZY: mgr Małgorzata Jabłońska – Szewców, mgr Jadwiga Sobczyk - nauczycielki kształcenia zintegrowanego w Szkole Podstawowej nr 14 im. Henryka III Głogowskiego w Głogowie.
PROWADZĄCY: j. w.
UCZESTNICY: uczniowie klas trzecich głogowskich szkół podstawowych powiatu głogowskiego - t.j. · Szkoła Podstawowa nr 2 · Szkoła Podstawowa nr 3 · Szkoła Podstawowa nr 6 · Szkoła Podstawowa nr 7 · Szkoła Podstawowa nr 10 · Szkoła Podstawowa nr 12 · Szkoła Podstawowa nr 13 · Szkoła Podstawowa nr 14 · Szkoła Podstawowa – Białołęka · Szkoła Podstawowa – Jaczów · Szkoła Podstawowa – Jerzmanowa · Szkoła Podstawowa – Nielubia
MIEJSCE: sala gimnastyczna w Szkole Podstawowej nr 14
CZAS TRWANIA: ok. 3 godziny zegarowe
CELE TURNIEJU: - Promowanie matematyki jako atrakcyjnej dziedziny nauki. - Motywowanie dzieci do uczenia się matematyki. - Rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych dzieci. - Zachęcanie do podejmowania różnorodnych działań matematycznych. - Rozwijanie logicznego myślenia oraz wytrwałości w rozwiązywaniu zadań matematycznych. - Integracja uczniów i nauczycieli powiatu głogowskiego. - Wymiana doświadczeń metodycznych nauczycieli kształcenia zintegrowanego.
PRZEBIEG TURNIEJU:
1. Przybycie uczestników i wylosowanie miejsc pracy.
2. Powitanie i przemówienie pani dyrektor.
3. Losowanie członków komisji.
4. Szczegółowe omówienie zasad turnieju:
- Każda drużyna otrzymuje taki sam zestaw zadań. - Na rozwiązanie otrzymujecie określoną ilość czasu, o czym zostaniecie poinformowani. - Zadania rozwiązujecie zespołowo. - Skończenie pracy sygnalizujecie poprzez podniesienie ręki, wówczas podejdzie do was prowadzący i przekaże komisji kartkę z rozwiązaniem. - Po każdym zadaniu na tablicy wyników będzie zapisywana ilość punktów, na bieżąco możecie śledzić wyniki swojej pracy. - Po rozwiązaniu pierwszych czterech zadań przewidziana jest krótka przerwa (czas na skorzystanie z toalety). - Po ósmym zadaniu odbędzie się kolejna przerwa. - Po rozwiązaniu ostatniego, 10 zadania, komisja podliczy punktację i wyłoni zwycięzców. - Zwyciężają trzy pierwsze drużyny, które zdobędą największą ilość punktów. W przypadku uzyskania jednakowej liczby punktów przez dwie lub więcej drużyn przewidziano dodatkowe zadania.
5. PRZEBIEG TURNIEJU. Część I Numer zadania - 1 Czas przewidziany na rozwiązanie – 5 minut Punktacja: 3 punkty Uwagi: bez uwag Numer zadania - 2 Czas przewidziany na rozwiązanie – 10 minut Punktacja: a/ 3 punkty, b/ 12 punktów Uwagi: Razem: 15 pkt
Numer zadania - 3 Czas przewidziany na rozwiązanie – 15 minut Punktacja: a/ 2 punkty, b/ 2 punkty, c/ 2 punkty, d/ 2 punkty, diagram – 1 punkt, hasło – 1 punkt Uwagi: Razem: 10 punktów Wyjaśnić przed rozpoczęciem rozwiązywania zadania, że do diagramu należy wpisać liczby z rozwiązań. Numer zadania - 4 Czas przewidziany na rozwiązanie – 10 minut Punktacja: a/ 6 punkty, b/ 7 punktów Uwagi: Razem: 13 punktów
Przerwa ok. 10 min.
Część II
Numer zadania - 5 Czas przewidziany na rozwiązanie – 15 minut Punktacja: krzyżówka – 14 punktów, hasło – 1 punkt Uwagi: Razem: 15 punktów
Numer zadania - 6 Czas przewidziany na rozwiązanie – 15 minut Punktacja: rysunek – 1 punkt, obliczenia – 4 punkty, odpowiedź –1 punkt Uwagi: Razem: 15 punktów
Numer zadania - 7 Czas przewidziany na rozwiązanie – 7 minut Punktacja: 1 punkt Uwagi: bez uwag
Numer zadania - 8 Czas przewidziany na rozwiązanie – 10 minut Punktacja: obliczenia - 2 punkty, odpowiedź – 1 punkt Uwagi: Razem: 3 punkty
Przerwa ok. 10 min
Część III
Numer zadania - 9 Czas przewidziany na rozwiązanie – 30 minut Punktacja: a – h po punkty Uwagi: Razem: 16 punktów
Numer zadania - 10 Czas przewidziany na rozwiązanie – 5 minut Punktacja: a/ 2 punkty Uwagi: bez uwag
Ogółem: Ilość zadań: - 10
Czas na rozwiązanie – około 2 godzin
Ogólna liczba punktów – 70
Uwagi: W trakcie przebiegu turnieju przewidziano dwie przerwy ok. 10 min.
6. Ogłoszenie wyników i podsumowanie turnieju.
WYBRANE ZADANIA ROZWIĄZYWANE W RAMACH TURNIEJU Zadanie 1.
Wartość każdej samogłoski wynosi 7, a spółgłoski 8. Jaka jest łączna wartość liter w wyrazach: „TURNIEJ MATEMATYCZNY” ?
Punktacja: Obliczenie wartości samogłosek – 1 pkt. Obliczenie wartości spółgłosek – 1 pkt. Obliczenie łącznej wartości liter – 1 pkt. Razem – 3 pkt. Jeżeli uczniowie obliczą od razu, to za prawidłowy wynik też otrzymują 3 pkt. Zadanie 2. a) Napisz cyframi liczby występujące w zdaniach: - Patrząc w niebo można dostrzec gołym okiem około dwu tysięcy pięciuset sześćdziesięciu gwiazd. ............................................................................................................................ - Odległość Ziemi od Słońca wynosi około stu czterdziestu dziewięciu milionów sześciuset tysięcy kilometrów. ............................................................................................................................ - Amerykańscy kosmonauci wylądowali na Księżycu w tysiąc dziewięćset sześćdziesiątym dziewiątym roku. ............................................................................................................................
b) Napisz słowami liczby występujące w zdaniach: - W 1957 roku, po raz pierwszy w dziejach świata, sztuczny satelita zaczął krążyć wokół Ziemi. ........................................................................................................................... - Księżyc jest satelitą Ziemi krążącym wokół niej w odległości około 384 000 kilometrów. ............................................................................................................................ - Równik Ziemi ma około 40 076 kilometrów długości. ............................................................................................................................
Punktacja: a) Za każdą poprawnie napisaną liczbę uczniowie otrzymują 1 pkt. Razem: 3 pkt. b) Za każdą poprawnie napisaną słownie liczbę uczniowie otrzymują 4 pkt., czyli za każdy wyraz 1 pkt. · Tysiąc dziewięćset pięćdziesiąty siódmy · Trzysta osiemdziesiąt cztery tysiące · Czterdzieści tysięcy siedemdziesiąt sześć Razem: 12 pkt. Łączna ilość punktów za zadanie 2 – 15 pkt. Zadanie 3. Rozwiąż zadania: a) Masa brutto skrzynki z jabłkami wynosi 33 kg, skrzynka ma masę 4 kg. Oblicz masę netto jabłek. ............................................................................................................................ odp.: ................................................................................................................... b) Na wózek o masie 34 kg załadowano 2 q buraków. Oblicz masę brutto ( w kg). ............................................................................................................................odp.: ...................................................................................................................
c) Do ZOO przywieziono lamparta w klatce. Zwierzę wraz z klatką ma masę 220 kg. Sam lampart waży 170 kg. Oblicz masę klatki. ............................................................................................................................ odp.: ...................................................................................................................
d) Na przyczepę o masie 105 kg nasypano 305 kg owoców. Oblicz masę brutto tego ładunku. ............................................................................................................................ odp.: ................................................................................................................... Rozwiązania zadań wpisz do diagramu: POZIOMO: 1) rozwiązanie zadania a. 3) rozwiązanie zadania d. PIONOWO: 1) rozwiązanie zadania b. 2) rozwiązanie zadania c.
Uporządkuj rosnąco cyfry z diagramu. Odpowiadające im litery utworzą hasło: - imię bohatera książki Marii Kownackiej.
Punktacja: Za każde poprawnie rozwiązane zadanie a, b, c, d uczniowie otrzymują po 2 pkt ( łącznie 8 pkt.) Za poprawne wpisanie liczb do diagramu – 1 pkt. Za odczytanie hasła, czyli wpisanie liter do diagramu – 1 pkt.
Razem: 10 pkt
Zadanie 6.
Narysuj rysunek pomocniczy, rozwiąż zadanie.
Działkę szkolną o wymiarach 80 m i 120 m ogrodzono metalową siatką i założono nową bramę o szerokości 4 m. Cena metra bieżącego siatki wynosi 9 zł, a cena bramy 875 zł. Oblicz koszt materiałów na ogrodzenie tej działki.
Punktacja:
Rysunek pomocniczy – 1 pkt. Obliczenia – 4 pkt. Odpowiedź – 1 pkt.
Razem: 6 pkt.
Zadanie 7.
Każdy z czterech chłopców: Łukasz, Adam, Tomek i Mikołaj ma jedno spośród czterech zwierząt: kota, psa, złotą rybkę, kanarka. Adam ma zwierzę z sierścią, Mikołaj ma zwierzę o czterech łapach, Tomek ma ptaka, a Łukasz i Adam nie lubią kotów. Które zdanie nie jest prawdziwe?
a) Mikołaj ma psa. b) Tomek ma kanarka. c) Łukasz ma złotą rybkę. d) Mikołaj ma kota. e) Adam ma psa.
Punktacja: Za prawidłową odpowiedź – 1 pkt
Zadanie 8. W torbie są zakupy: 1 kg 50 dag chleba. 80 dag wędlin, 25 dag masła i ser. Torba waży 30 dag. Zakupy razem z torbą ważą 3 kg. Ile waży ser?
Obliczenia – 2 pkt. Odpowiedź – 1 pkt.
Razem : 3 pkt.
Zadanie 9.
Przeczytaj poniższy tekst i rozwiąż zadania.
Pan Jabłoński zarabia miesięcznie 2 384 zł 60 gr, a jego żona – 1 989 zł 40 gr. Co miesiąc muszą regulować następujące rachunki:
czynsz – 320 zł 15 gr, energia elektryczna – 88 zł 84 gr, telefon – 96 zł 63 gr, gaz – 78 zł 49 gr, telewizja kablowa – 52 zł 99 gr, dostęp do Internetu – 53 zł 50 gr, przedszkole Ani – 230 zł 40 gr
Państwo Jabłońscy postanowili kupić niewielką działkę rekreacyjną za miastem. Działka kosztuje 37 500 zł, oni zaś zgromadzili do tej pory połowę tej kwoty. Na brakującą część pan Jabłoński zdecydował się wziąć nieoprocentowaną pożyczkę ze swojego zakładu pracy.
a) Ile razem zarabiają państwo Jabłońscy? ............................................................................................................................ b) Ile pieniędzy miesięcznie muszą przeznaczyć na rachunki? ............................................................................................................................ c) Ile im zostaje po zapłaceniu wszystkich rachunków? ............................................................................................................................ d) Jaka kwota miesięcznie przypada na 1 osobę w ich rodzinie po zapłaceniu rachunków? ............................................................................................................................ e) Ile pieniędzy brakuje państwu Jabłońskim do zakupu działki? ............................................................................................................................ f) Ile pieniędzy miesięcznie zostanie im, jeżeli na jednego członka rodziny przeznaczą 500 zł? ............................................................................................................................ g) Żeby nie obciążyć zbyt mocno domowego budżetu, państwo Jabłońscy zdecydowali, że będą spłacać pożyczkę w równych ratach przez 3 lata. Jaką kwotę rocznie muszą spłacić? ............................................................................................................................ h) Ile złotych kwartalnie muszą przeznaczyć na spłatę pożyczki? ............................................................................................................................
Punktacja:
Za każde prawidłowo wykonane działanie – 2 pkt. ( w tym 1 pkt za metodę)
Razem: 16 pkt.
Zadanie 10.
Oblicz, podkreśl prawidłową odpowiedź.
Dodając liczbę 17 do najmniejszej liczby dwucyfrowej i dzieląc otrzymaną sumę przez największą liczbę jednocyfrową, otrzymasz:
a) 3 b) 6 c) 9 d)11 e) 27
Punktacja: Za prawidłowe zapisanie działania – 1 pkt. Obliczenia – 1 pkt.
Razem: 2pkt. Zadanie dodatkowe W czterech dzbanach jest sok.
1 l 3 l 5 l 7 l
............................ ........................ .............................. ............................
Jaki sok jest w każdym z dzbanków, jeżeli: - najwięcej jest soku winogronowego; - soku pomarańczowego i wiśniowego jest w sumie mniej, niż soku jabłkowego; - soku pomarańczowego jest 3 razy mniej niż wiśniowego?
Punktacja:
Za prawidłowe podpisanie wszystkich dzbanków – 1 pkt. Zadanie dodatkowe
Rozwiąż zadanie, zaznacz właściwą odpowiedź.
Podstawa dziesięciometrowej wieży kościelnej znajduje się na wysokości 24 metrów. Na szczycie wieży przymocowany jest dwumetrowy krzyż. Jak wysoko nad ziemią jest wróbel siedzący na czubku tego krzyża? ............................................................................................................................ a) 24 m b) 34 m c) 26 m d) 36 m e) 42 m Punktacja: Za prawidłowe zapisanie działania i obliczenie - 1 pkt.
Opracowanie i prowadzenie turnieju: mgr M. Jabłońska - Szewców, mgr J. Sobczyk |